Uw God is mijn God

‘Uw God is mijn God’ – de bekende woorden van Ruth vormen de titel van dit Bijbelverhalenboek, waarin meiden/dochters mogen ontdekken wie God voor hen kan zijn. Een boek voor ouders en dochters.

In veertig prachtig geschreven verhalen worden er veertig vrouwen voorgesteld aan de lezer. Van veel vrouwen zijn de namen bekend, maar van een aantal ook niet. De hoofdstukken hebben daarom een ‘gewone’ titel, met daarachter de naam of omschrijving van de vrouw over wie het gaat. Het zijn overigens niet altijd vrouwen die een positief voorbeeld zijn voor meiden, maar uit alle verhalen is een les te leren.

In het Oude Testament komen we bijvoorbeeld Delila tegen, het liefje van de rechter Simson. Ze verleid Simson om haar het geheim over zijn kracht te vertellen, en dat wordt Simson fataal.

Want door alles wat ze deed om hem kapot te maken, zal ze voor altijd bekendstaan als de bedrieglijke vrouw die zijn hart stal en het vervolgens inruilde voor zilverstukken.

De verwerking na de verhalen is driedelig: Hij, over God, de HEERE, Ik, wat betekent dit voor mij? en Zij, een gebed dat je als ouder kunt bidden voor je dochter, naar aanleiding van het thema van het verhaal.
In bovenstaand verhaal is het thema ‘waarheid’. Bij Hij gaat het over God die waarheid is. Bij Ik gaat het over dat het belangrijk is om altijd eerlijk te zijn. Bij Zij, het gebed, kan je bidden of God je dochter (er staat een streep waar je haar naam in kunt vullen) wil vullen met Gods waarheid.

Na Delila komen lezen we over Ruth, een vrouw die gelukkig wel een positief voorbeeld is.

Naomi keerde zich naar Ruth: ‘Toe, mijn kind, ga haar achterna’. Maar Ruth klampte zich aan Naomi vast. Ook zij was vastbesloten: ze zou Naomi volgen nar Bethlehem. ‘Dring alstublieft niet meer aan’, zei ze, ‘waar u heen gaat, zal ik ook heen gaan, uw thuis is mijn thuis en uw God is mijn God’. Ruth voelde zich in haar hart zo sterk verbonden met haar schoonmoeder dat alleen de dood hen zou kunnen scheiden.
Nu luisterde Naomi. Ze voelde zich warm worden door de trouw die deze jonge vrouw haar zomaar gaf.

Dan volgt het verhaal van Ruth en Boaz, dat eindigt met de verwijzing naar een verre nakomeling van hen, de Verlosser die zijn leven zou geven.

Onderaan elke verwerking staat een Hebreeuws woord dat aansluit bij het verhaal (bij het verhaal over Ruth is dat het Hebreeuwse woord voor ‘Verlosser’), en een verwijzing naar een Bijbeltekst die je uit je hoofd kunt leren.

In het Nieuwe Testament komen onder ander Anna voorbij, de profetes die voortdurend aan het bidden was in de tempel, en de kleine baby Jezus zag toen zijn ouders hem daar kwamen opdragen. Anna’s toewijding aan het gebed en de diepe vreugde toen zij haar Redder mocht zien worden mooi beschreven en verbeeld in de illustraties.

Er staan veel illustraties in het boek, zowel in kleur als in zwart-wit, bij elk verhaal één grote en een aantal kleineren. Achterin het boek legt de illustrator uit hoe ze op de ideeën kwam voor de tekeningen, en waar je aan moet denken als je illustraties maakt van dingen die lang geleden en in een andere cultuur hebben plaatsgevonden. Een interessante toevoeging.

De verhalen zijn warm en liefdevol geschreven. De verwerkingen, waarin het leven van de vrouwen uit de verhalen in verbinding wordt gebracht met het leven van de lezer, zijn goed geslaagd. Wat opvalt is dat de auteur in de verhalen uit het Oude Testament de aanduiding HEERE gebruikt als ze naar God verwijst, en in het Nieuwe Testament, als Jezus is gekomen, wordt Hij aangeduid met Heere.

Deze ‘meidenbijbel’ is geschreven voor een breed publiek, dat is goed gelukt. Hopelijk zullen veel meiden de verhalen ter harte nemen van deze vrouwen, die veelal een voorbeeld zijn in gehoorzaamheid, dienstbaarheid, liefde en trouw.

 

Thirza (10 jaar) last Uw God is mijn God ook en was heel enthousiast. Ze zegt erover:  

Uw God is mijn God is een bijbel met verhalen over vrouwen. Aan het eind van elk verhaal staat een uitleg over God, een uitleg over het verhaal en een gebed.
Ik vond het een heel leuk boek. De verhalen en de tekeningen waren beide heel erg mooi. Als ik niet kon slapen las ik er een stukje uit, dat hielp echt!
Aan het eind van het boek stond ook nog een uitleg over hoe je van alles uit de Bijbel kunt tekenen, dat is ook heel erg leuk!
De verhalen zijn ook mooi verwoord. Echt een aanrader!

GO

 

Koop dit boek bij de plaatselijke boekhandel

of BESTEL ONLINE

Boekgegevens

Titel:

Uw God is mijn God

Jaar van uitgave:

2017
2017

Aantal pagina’s:

256
256

Uitgeverij:

Columbus
Columbus

Prijs:

19.95
19.95

Deel deze recensie