Jouw Bijbel

Wat een ontzettend leuke opzet heeft dit boek! Aan de hand van 22 ‘sleutelverzen’, Bijbelteksten die eigenlijk iedereen uit z’n hoofd zou moeten kennen, wordt de lezer meegenomen door de Bijbel.

Bij elk sleutelvers wordt een Bijbelverhaal vertelt, kort en in chronologische volgorde. Het sleutelvers bij het eerste verhaal over de schepping is bijvoorbeeld Psalm 139 vers 14a: Het is een wonder zoals ik gemaakt ben. Het sleutelvers bij het laatste verhaal, over de zingende Paulus en Silas in de gevangenis, is Fillipenzen 4 vers 4: Jullie moeten blij zijn, omdat jullie bij de Heer horen. Ik zeg het nog eens: wees altijd blij. Heel mooi hoe de verhalen in de Bijbel op deze manier worden verbonden met teksten die heel ergens anders in de Bijbel staan. Zo kunnen kinderen ook iets leren over de samenhang van Gods Woord.

Onderaan elk verhaal staat een korte bemoediging of aansporing, zoals (bij het laatste verhaal):
Soms doet God een wonder als je Hem dankt en prijst, zelfs als dat moeilijk is. Soms, als je verdrietig bent, voel je je beter als je God dankt.

Wat erg leuk is, ik ben dit nog niet eerder tegengekomen in kinderbijbels, is dit stukje uit het verhaal over de Barmhartige Samaritaan:

Na een tijdje kwam er een priester aan. Toen hij de man daar gewond en hulpeloos zag liggen, ging hij snel aan de andere kant van de weg lopen. Daarna kwam er een tempelbediende voorbij, maar hij stopte ook niet. Ze dachten allebei dat de gewonde man doodging. Ze geloofden dat ze onrein zouden worden als ze hem aanraakten en dat ze dan niet meer in de tempel konden werken.

Vaak wordt het ontwijkende gedrag van de geestelijken uit deze gelijkenis gegooid op haast, angst of gewoon desinteresse in hun naaste. Leuk dat dat in dit boek nu eens niet gebeurd, maar dat de diepere reden wordt uitgelegd.

De illustraties in het boek geven de tijd van de Bijbel goed weer, maar ze springen er wat mij betreft niet uit qua originaliteit. Een beetje jammer is dat wel, met een frisse stijl en een hippe lay-out was dit boek aantrekkelijker geweest. En dat verdient het, want naast een mooie, beknopte kinderbijbel is het ook een goede stimulans om de 22 sleutelverzen uit het hoofd te leren. Het uitgestanste sleutelgat in de omslag zorgt toch dat het boek wel opvalt.

GO

Koop dit boek bij de plaatselijke (christelijke) boekhandel of

BESTEL ONLINE

 

Boekgegevens

Titel:

Jouw Bijbel

Jaar van uitgave:

2017
2017

Aantal pagina’s:

93
93

Uitgeverij:

Ark Media
Ark Media

Prijs:

9.95
9.95

Deel deze recensie