De engel en het kind

Hoe was het voor Jozef en Maria om ‘zomaar ineens’ zwanger te zijn, te moeten accepteren dat het kind niet jouw kind, maar Gods kind is en vanwege dit kind te moeten vluchten omdat je kind anders vermoord wordt…. Willeke Brouwer kruipt in de huid van Jozef en Maria.

Eigenlijk is het niet meer dan logisch dat de eerste Bijbelse Graphic Novel geschreven en getekend wordt door Willeke Brouwer [en vormgegeven door Brigitte Wolthuis]. Na de succesvolle graphic novels over Silvester en Lotte Laat maar, is dit een mooie volgende stap.

Dit boek is bij uitstek geschikt voor kinderen/jongeren van 10+, die nadenken over de Bijbelse verhalen en zich afvragen of het echt gebeurd zal zijn of ….? In dit boek word je meegenomen bij die vragen, omdat Willeke Brouwer zich deze dingen hier afvraagt. Omdat ze het boek vanuit het ik-perspectief schrijft, word je in het verhaal meegenomen en leef je direct mee.

Hoe zou het zijn om zomaar ineens thuis onverwacht bezoek te krijgen van een engel.

Was het wel een engel?

Willeke laat zien dat de wereld in de tijd van de bijbel niet bepaald pais en vree was. Er gebeurden bijzondere dingen. Dat laat ze zien in de teksten over Jozef en Maria, over haar bezoek bij Elizabeth, de reis naar Bethlehem, de komst van Jezus en de vlucht naar Egypte.

Willeke deelt geloof, maar laat tegelijk vragen zien. Dit alles met de herkenbare Willeke-humor: ‘Schrik niet’, hoorde ik. Te laat. Ik schrok wel. ‘God is met je’. Ik zag niet zo veel, zo verblind was ik’. Ze laat zien hoe Maria nadacht over hoe het zou zijn als Jezus er eenmaal was: ‘hoe voed je een kind van God op?’

Mooi is ook dat ze ook andere teksten uit de bijbel meeneemt. Zo als bijvoorbeeld de teksten ‘Ik ben van mijn geliefde en mijn geliefde is van mij’ (Hooglied) en een tekst uit Psalm 139 ‘U bent bij mij, naast mij, voor mij, achter mij. Uw hand rust op mij’.

Er zijn informatieve bladzijden bij met inzicht over de tijd waarin Jozef en Maria leefden, over de heersende koningen/keizers. Willeke tekende er kaarten in, bijvoorbeeld: – Israël in die tijd bij, – van een Romeinse soldaat in vol ornaat, – wat doet een timmerman in het jaar 0, een man/vrouw rond het jaar 0…. Op deze tekeningen is veel te zien en te ontdekken en, ze zijn vol humor.

ik ben niet bang voor wat er gaat gebeuren.

‘Het zal niet makkelijk worden, maar ik geloof de engel, hoe vreemd dit ook allemaal is. God is met mij’.

Willeke brengt de bijzondere, ongelooflijke verhalen in laagdrempelige tekst en herkenbare illustraties dichtbij. Een heel fijn boek om te lezen, door te bladeren en te bekijken.

Dit boek is niet alleen geschikt voor de ‘gelovige doelgroep’, maar voor iedereen gelovig-of-niet’ die zich afvraagt wat er destijds gebeurd kan zijn en hoe dit voor de betrokkenen was. Je krijgt een inkijkje in het dagelijks leven in de tijd van het jaar 0.

We kijken natuurlijk uit naar de volgende aangekondigde delen in deze graphic-novel serie met ongelooflijke bijbelverhalen: ‘De koning en het offer’ – over Jezus’ tijd op aarde [maart 2020], en ‘De reis en de belofte’, 50 verhalen uit de tijd van de bijbel [december 2020].

Voor nieuwsgierige gelovige of niet-gelovige 10+, tieners, jongeren.

GO/AP

Koop dit boek bij de plaatselijke boekhandel of BESTEL ONLINE

Boekgegevens

Titel:

De engel en het kind

Jaar van uitgave:

2019
2019

Aantal pagina’s:

128
128

Uitgeverij:

Jongbloed
Jongbloed

Prijs:

22,90
22,90

Deel deze recensie