Bakken met de Bijbel

Bakken met de Bijbel is een perfect boek om genieten van lekkere dingen, samen bakken en recepten uitproberen combineren met verhalen uit de Bijbel. Dit wordt genieten!

De auteurs, Bekah Moore en Susie Bentley- Taylor zijn zelf twee moeders. Hun grootste wens is om over Gods liefde met hun kinderen te spreken, en hen het evangelie te onderwijzen. Uit ervaring weten zij dat het voor hele jonge kinderen vaak erg lastig is om zicht te lang te concentreren en goed te kunnen luisteren naar een verhaal. Om met hun jonge kinderen toch over Gods liefde te spreken hebben ze een bakboekje geschreven. Hierin worden lessen uit de Bijbel gecombineerd met dingen waar ze zelf actief bij betrokken zijn.

Met dit bakboekje kunnen ouders tijdens het bakken met hun kinderen op een ontspannen manier praten over de heerlijke inhoud van de Bijbel. Zo blijven kinderen actiever betrokken.

Inhoud: Dit boekje volgt in 20 verhalen plus bijhorende recepten de verhaallijn van de bijbel. Het begint bij het scheppingsverhaal en het sluit af met Gods nieuwe schepping. Er zijn verhalen uit het Oude en Nieuwe Testament, zodat er een overzicht is van Gods boodschap. Bij elk verhaal staat een verwijzing naar het tekstgedeelte uit de Bijbel, zodat de ouders het kunnen opzoeken in de Bijbel en het eventueel nog een keer kunnen voorlezen aan hun kinderen. Dit kan bijvoorbeeld als de kinderen aan het genieten zijn van het eindresultaat van hun bak-activiteit.

Elk bak-activiteit bestaat uit dezelfde onderdelen. Het Bijbelverhaal: Hierin wordt kort en heel eenvoudig een Bijbelgedeelte verteld dat de ouders samen met de kinderen vooraf kunnen lezen. Een gebed, een brugzin, om het Bijbelverhaal toe te passen of te koppelen aan de bak-activiteit, de bereidingswijze, en gespreksvragen die je tijdens het bakken met je kind kunt bespreken.

Structuur van het boek: Het boekje heeft de vorm van een magazine. Het heeft steeds dezelfde opbouw. De lijst met ingrediënten, klaarzetten en gespreksvragen zijn in aparte kaders gezet, zodat het een overzichtelijk geheel is. Het boekje bevat vrolijke kleuren, en speelse afbeeldingen. De bereidingswijze is in korte stappen beschreven en met hele duidelijk illustraties afgebeeld. De illustraties zijn zo duidelijk dat de kinderen eigenlijk niet eens hoeven te lezen.

Doelgroep: ‘Bakken met de Bijbel’ Is een kookboek voor ouders met jonge kinderen. Vanaf een jaar of twee kunnen kinderen al helpen in de keuken. Heel eenvoudig met alleen kneden of versieren tot het zelfstandig maken van een recept. Dit boekje is met name geschikt voor kinderen tussen de 2-8 jaar. De Bijbelverhalen zijn eenvoudig en de gespreksvragen zijn voor deze leeftijden ook goede handvatten om samen met je kind te spreken over God, en Zijn werk. Het zijn geen recepten van gerechten die in de tijd van de Bijbel werden gegeten. Er wordt een link gelegd naar de inhoud van het Bijbelverhaal. Soms origineel, beeldend voor de kinderen, maar soms ook ver gezocht.

Fragment:  ‘Jezus kan vuile harten weer schoonmaken’

Bij het Bijbelverhaal uit Handelingen 22, de verandering in Saulus. wordt in het Bijbelverhaal op eenvoudige wijze het verhaal verteld over Saulus verandering. Saulus had een vies hart. Saulus deed dingen die stout zijn, daar wordt God verdrietig van. Saulus haatte de mensen die bij Jezus hoorden, en wilde hen in de gevangenis krijgen. Maar op een dag zet God hem stil. Er straalde een fel licht uit de Hemel. Flits. Er klok een stem uit de hemel: ’Saulus waarom haat je Mij?’ Hij gehoorzaamd de stem en gaat naar Ananias. Daar vraagt hij aan Jezus om een schoon hart. ‘

Gebed: ’Heer God dank U wel dat Jezus ons hart weer schoon kan maken. Dank U wel dat Hij ervoor kan zorgen dat we van U willen houden en naar Uw luisteren. Help ons om dat te doen. Amen.’

Recept: Tweekleurige harten: ‘Wat goed van God dat Hij aan ons laat zien dat we een vuil hart hebben. En wat bijzonder dat Jezus dat schoon kan maken. Deze koekjes hebben bruine harten en rode harten. Bruine harten zijn vies. Rode harten zijn schoon.’

Tijdens het bakken: ‘Wat zegt Jezus over ons hart? Hoe kunnen wij weten dat we een vuil hart hebben? Wie is de Enige die ons hart weer schoon kan maken? Wat moet er gebeuren om ons hart schoon te krijgen?’

Tijdens het eten: ‘Voordat je het koekje gaat opeten, leg je jouw koekje op een bordje met het vuile hart naar boven. Kun je uitleggen waardoor ons hart vuil wordt? Draai je koekje nu om zodat het schone hart te zien is. Hoe kan ons hart weer schoon worden?’

LG

 

 

 

 

Koop dit boek bij de plaatselijke boekhandel

of BESTEL ONLINE

Boekgegevens

Titel:

Bakken met de Bijbel

Jaar van uitgave:

2017
2017

Aantal pagina’s:

64
64

Uitgeverij:

Columbus
Columbus

Prijs:

12.95
12.95

Deel deze recensie