Superheldenbijbel

Superheldenbijbel is een heel bijzondere bijbel. Niet voor watjes. Een stoere bijbel in mangastijl, geïllustreerd door Siku. Voor jongeren, bikkels. Een bijbel die laat zien dat de mensen uit de tijd van de bijbel niet perfect waren. Ze krijgen in deze bijbel elke keer een typering als naam, te beginnen met Adam als Earthman en Eva als Woman.

De illustraties domineren deze bijbel en geven het een stoere, soms harde, soms techno benadering. Het illustreert dat de bijbel geen zoetige verhalen vertelt, maar echte gebeurtenissen die niet soft, maar soms schokkend, hard, altijd levensecht waren. Eerlijk gezegd vind ik het wel een verademing naast de vele softe ‘lievige’ kinderbijbels en denk ik dat het stoere, 14+ jongeren zeker zal aanspreken.

Bijzonder zijn de typeringen die personages gekregen hebben. Noach is ‘Rainman’, later ‘Rainbowman’. Abram wordt ‘Faithman’, Ezau ‘Rooie’, Jakob ‘Sluwe’, Jozef ‘Dreamboy’. Mozes is eerst ‘Waterman’, later wordt hij ‘Lawman’.  Simson wordt ‘Dreadlocks’ genoemd. Saul en Jonathan worden ‘Torenhoog’ en ‘Durfal’ genoemd. ‘Durfal’ wordt later ‘Bloedbroeder’ als hij vriend wordt van ‘Herdersjongen’.

De tekst is kort, direct en onderkoeld, eerlijk, recht door zee. Het wordt niet mooier gemaakt dan het is: geen taal voor watjes. De verhalen worden zonder omhaal van woorden verteld ‘De profetes Debora, ‘De ijzeren vrouw’, was ook rechter’. Zij leidde de legers van Zebulon en Naftali tegen de Kanaäniet Sisera en zijn 900 strijdwagens. Sisera ontkwam, maar Jael, ‘IJzeren Vrouw#2′ maakt hem af met een tentharing’.

De profeten zijn ‘Zieners’, Jeremia wordt ‘De huiler’ genoemd. ‘U kende me al voordat ik in de baarmoeder werd gevormd. U hield me apart om een profeet voor de volken en de stad te worden. U inspireerde mijn woorden en daden’.  (…) Door u te vertrouwen, ben ik volksvijand numero 1 geworden. Ik heb hun het leven en de dood voorgehouden. Het leven als ze zich afwendden van hun verkeerde wegen en de dood als ze zouden besluiten zich te verzetten tegen de aanvaller’.

Na de verhalen uit het Oude Testament, met de aartsvaders, richters, koningen, profeten, ballingen, is er een soort intermezzo met een overzicht van wat er allemaal gebeurd is tot dan toe – ‘waren velen als geloofsheld trouw gebleven aan hun God, anderen hadden de beproeving niet doorstaan De verhalen over deze antihelden werden doorverteld als een waarschuwing’ – waarna er een nieuwe periode en het ijzeren rijk komt.

Het Nieuwe Testament begint met ‘Menswording’ (Joh.1)

Het mooie van deze mooi uitgevoerde bijbel met de aansprekende illustraties en typerende namen dat je ziet dat de God van de Bijbel van ‘gewone, zondige, kwetsbare mensen hield. Paulus ‘Vervolger’ wordt ‘Genademan’ en Johannes de ‘Onthuller’ van het komende koninkrijk van God.

Aanrader voor stoere 14+ jongeren.

AP

 

Koop dit boek bij je plaatselijke (christelijke) boekhandel

of

BESTEL ONLINE

Boekgegevens

Titel:

Superheldenbijbel

Jaar van uitgave:

2016
2016

Aantal pagina’s:

192
192

Uitgeverij:

Plateau
Plateau

Prijs:

14.99
14.99

Deel deze recensie