In het begin schiep God de hemel en de aarde

Laura Zwoferink schrijft na haar peuter-kinderbijbels ‘Kijk & Luister,’ en ‘Kijk en Lees’  nu ook Bijbelse verhalen om zelf te lezen voor kinderen van 7-8+. Dit is het verhaal over de schepping in de nieuwe serie leesboeken over de bijbel ‘Lees je mee?’

Inhoud:

Het leesboekje gaat over het begin van de wereld. In dertien verhalen beschrijft Laura Zwoferink de  schepping, zondeval en Kaïn en Abel. Het boekje bevat geen inhoudsopgave. Elk hoofdstuk bevat drie vragen, feit en/of toepassingsvragen.

Illustraties:

Elk hoofdstuk heeft een kleurrijke tekening over het verhaal. De tekeningen bevatten over het algemeen weinig details. Adam, Kaïn en Abel zijn bijna identiek getekend.

Doelgroep:

De Bijbel is geschikt om zelf te lezen vanaf 7 jaar.

Vormgeving:

Het is een stevig gebonden boek, met dikke glanzende pagina’s.

Taalgebruik:

In het boek worden veel vragen gesteld, dit zorgt er voor dat de jonge kinderen betrokken worden bij het verhaal. Er worden vaak moeilijke woorden gebruikt, waarvan de betekenis niet voor alle kinderen meteen duidelijk zijn. De woorden genadeverbond, proefgebod, zonden worden bijvoorbeeld wel uitgelegd. De term ‘verloren gaan’ daarentegen niet. De schrijfster gaat er van uit dat de kinderen opgegroeid zijn met deze Bijbelse termen. Daarom is deze kinderbijbel niet voor alle gezinnen geschikt en richt zich vooral op de reformatorische doelgroep.

Elk verhaal wordt afgesloten met een drietal vragen. Er wordt gevraagd naar de feiten en/ of een toepassing van het verhaal. Hierdoor kun je goed met de kinderen napraten over het verhaal.

Godsbeeld :

God is de Heilige Schepper van de hemel en aarde. De mensen zijn geneigd tot al het kwaad. Omdat Jezus de straf heeft gedragen is er vergeving.

Oordeel :

Dit leesboek volgt de tekst van de bijbel nauw en is zowel geschikt voor gebruik thuis als op school. Vanwege de geloofstermen is dit boekje met name geschikt voor gezinnen binnen de reformatorische gezindte.

Fragment:

‘Wat is alles nu anders op de aarde. Adam en Eva moeten hard werken. En als het avond is zijn ze zo moe! Adam en Eva hebben veel verdriet. Elke dag doen ze zonden. Zonden tegen de Heere. Dat komt door de val in het paradijs. Toch zijn Adam en Eva gelukkig. Hoe komt dat? De Heere gaf in het paradijs niet alleen straf. Hij heeft ook beloofd Zijn Zoon te sturen. Adam en Eva geloven dat de Heere Jezus komt. De Zoon van God. Hij zal de duivel verslaan.’

LG

 

Koop dit boek bij je plaatselijke (christelijke) boekhandel

of

BESTEL ONLINE

Boekgegevens

Titel:

In het begin schiep God de hemel en de aarde

Jaar van uitgave:

2016
2016

Aantal pagina’s:

29
29

Uitgeverij:

Den Hertog
Den Hertog

Prijs:

9.90
9.90

Deel deze recensie