Ik bid de Psalmen: gebedendagboek voor kinderen

‘Ik bid de Psalmen’ helpt kinderen om veelzijdig te leren bidden. God bedanken, je blijdschap uiten, vertellen dat je je eenzaam voelt. Al die aspecten vind je in de Psalmen en in dit gebedendagboek.
Bij elke psalm is er een vraag om te bespreken, een kort stukje uitleg en een eenvoudig gebed dat past bij de leefwereld van het kind.

Dit boekje gaat over twee belangrijke onderwerpen: bidden èn de Psalmen.
De Bijbel staat vol met gebeden over verschillende onderwerpen. Veel van die gebeden zijn te vinden in de Psalmen. Bidden is niet alleen vragen om hulp of om vergeving. Bidden is ook niet altijd een standaardgebed. Dit boek is geschreven om kinderen te helpen veelzijdig te bidden.
Wat zijn de Psalmen toch rijk en wat zitten ze vol voorbeeldgebeden. We kunnen er veel gebedsonderwerpen uit halen. Er wordt dankbaarheid geuit, er wordt gezongen en geprezen, er wordt verteld over jaloezie, eenzaamheid, angst, pesten, roddelen, er wordt gesmeekt om hulp en er worden heel veel gedachten verteld aan God.

“Wie zorgt er voor jou? En hoe doet diegene dat?
 David voelt zich veilig bij God. Hij vergelijkt zichzelf met een schaap, en God met een herder die goed voor zijn schapen zorgt. Die herder doet van alles voor zijn kudde. Maar het belangrijkste is dat de herder je nooit alleen laat.

 Lezen: Psalm 23
Grote God,
 Als ik een schaap zou zijn
dan was U mijn herder.
Een herder die mij liet spelen in het gras
en mij lekker water te drinken gaf.
Een herder die mij de veilige weg wees
en mij beschermde in het donker.
 Ik ben geen schaap.
Maar U bent wel altijd bij mij,
zoals een herder bij zijn schapen.
En ik wil voor altijd bij u horen.
 Amen”

Ingrid Plantinga (theoloog) en Willemijn de Weerd (kinderboekenschrijfster) hebben een mooi en praktisch boek geschreven. Het is hun passie om andere ouders te helpen het geloof dicht bij het hart van kinderen te brengen. Dat is zeker gelukt met dit boek.

Ze hebben de Psalmen onderverdeeld in drie categorieën met elk hun eigen symbooltje: een gebed om iets te vragen aan God, een gebed om je verdriet of zorgen te uiten of je schuld te belijden en vergeving te vragen, en een gebed om God een compliment te geven voor wat Hij doet of te prijzen voor wie Hij is. Achterin staan twee registers waar je per thema of per feestdag gebeden kunt vinden. Fijn overzichtelijk!

De lay-out is duidelijk en rustig. Elke psalm heeft zijn eigen bladzijde met een leuke vraag om te bespreken (Zoals ‘ben jij wel eens door iemand verraden?’ ‘wat doe jij als je twijfelt of iets goed is of niet?’ ‘wie vraag jij het liefst om hulp?’ ‘welke goede dingen kun jij over God zeggen?’), een kort stukje uitleg over de psalm, de tekstverwijzing en een gebed in kindertaal gebaseerd op de psalm.

Psalmen zijn vaak moeilijk te begrijpen voor kinderen, maar deze vertaling maakt dat de psalmen heel toegankelijk en direct toepasbaar worden voor kinderen. Het is in hun taal en belevingswereld geschreven. “ Wat vind jij een fijne verstopplek? Voor David is God een verstopplek. Als hij het gevoel heeft dat niemand van hem houdt, verstopt hij zich even voor de hele wereld en gaat hij met God praten. Dan voelt hij zich veilig, omdat God van hem houdt en naar hem luistert.

Lezen: Psalm 14
Lieve Heer,
 Soms heb ik het gevoel
Dat niemand mij ziet,
Dat niemand aandacht voor mij heeft,
Dat niemand van mij houdt.
 Dan ga ik naar U,
Denk ik aan U,
Praat ik met U.
Want U bent mijn verstopplek.
U ziet mij en luistert naar mij. Bij U ben ik veilig.
 Amen”

De doelgroep is 9-12 jaar, de bovenbouw. Het boek kan gebruikt worden als dagboek, met elke dag een psalm. Maar het kan ook ingezet worden bij gesprekken over een emotie waar een kind mee zit of een situatie waar een kind mee te maken heeft.

Een kind kan het alleen lezen, met een ouder samen of in het gezin. Het is ook een nuttig boekje voor in de klas, in de kerk of op de kinderclub. Het zou ingezet kunnen worden rond de thema’s bidden, de Psalmen, David en je hart uit storten voor God. Ook kan het gebruikt worden bij emoties en situaties die spelen in een groep en die omschreven staan in een psalm. Het is echt een mooie aanvulling op materiaal voor geloofsopvoeding en geloofsonderwijs.

 

TvD

Bestel online

Boekgegevens

Titel:

Ik bid de Psalmen: gebedendagboek voor kinderen

Jaar van uitgave:

2020
2020

Aantal pagina’s:

176
176

Uitgeverij:

Ark Media
Ark Media

Prijs:

15.99 (actuele prijs zie Bestel online)
15.99 (actuele prijs zie Bestel online)

Deel deze recensie