‘Ik hou zo van dino’s! Ik denk jij ook, wij allemaal, maar hoe ze aan hun naam kwamen, dat is een heel verhaal!’ In dit boek word je meegenomen op reis door de eerste boeken uit de Bijbel. Wandel mee door het verhaal en ga zelf op ontdekkingstocht.
Vormgeving en illustraties
De illustraties van het prentenboek nemen je mee naar de fossielenzaal van dr. Bot. De illustraties zijn helder van kleur en de personages op elke bladzijde duidelijk herkenbaar. De illustrator heeft zeker gebruik gemaakt van zijn voorkennis: de dinosaurussen hebben allemaal een naam en zien er zeker niet allemaal hetzelfde uit! De illustraties vertellen al een deel van het verhaal.
Taalgebruik
De tekst bevat veel woorden en lange zinnen en leidt daardoor de aandacht van het jonge kind wat af. Er worden (te) moeilijke woorden gebruikt die niet altijd uitgelegd worden: versteend, zondvloed, zonden… Deze woorden zeggen kleuters nog niet veel. Het is te abstract. De tekst is in rijmvorm geschreven. Dit heeft niet echt meerwaarde maar leidt een beetje af.
Christelijke karakter
Dit boek heeft een duidelijk christelijk karakter. De schrijver gaat uit van hetgeen voor hem ‘waarheid’ is; dit is voor hem een feit en de lezer wordt niet tot nadenken/ meedenken gestimuleerd.
Doelgroep
Dit boek is geschreven voor kleuters. De illustraties spreken het jonge kind zeker aan. Maar de moeilijke woorden en lange zinnen maken dat dit verhaal niet/minder geschikt is om voor te lezen aan jonge kinderen. Oudere kinderen zullen het met plezier doorbladeren en de ‘weetjes’ oppikken waar ze op dat moment behoefte aan hebben of nieuwsgierig naar zijn.
Leesbeleving en leesplezier
Dinosaurussen voor kleuters is een mooi prentenboek met prachtige illustraties. De liefde voor dino’s en de kennis over deze indrukwekkende dieren proef je op elke bladzijde. Het is jammer dat er zulke moeilijke woorden worden gebruikt en ‘de waarheid’ van de auteur als ‘feit’ wordt beschreven. Er is geen ‘interactie’ met de lezer mogelijk.
EW
