De Bijbel in 365 verhalen

Van de schepping tot de wederkomst: De Bijbel in 365 verhalen behandelt in een jaar de hele Bijbel. Daarbij worden de ‘moeilijke’ gedeelten niet overgeslagen. Zo krijgen kinderen de complete heilsgeschiedenis – inclusief profetieën en de zwarte bladzijden in de geschiedenis van het volk van God – mee.

Vormgeving en illustraties
De kinderbijbel (of het dagboek, want dát lijkt het ultieme doel van deze uitgave) is kleurrijk vormgegeven. Per pagina wordt 1 Bijbelse geschiedenis behandeld. In de kantlijn staan de datum, het bewuste Bijbelgedeelte en een kort gebed.
Sommige pagina’s zijn summier geïllustreerd, anderen juist rijk, al naargelang de hoeveelheid tekst. De illustraties zijn weliswaar eenvoudig, maar wel beeldend en aantrekkelijk.

Taalgebruik
Deze uitgave is door zijn taalgebruik geschikt voor de gevorderde lezer (vanaf een jaar of 10). Een zin als ‘Ondanks de waarschuwing …’ (p. 132) is voor jongere lezers te ingewikkeld. De verhalen zijn verder kernachtig, maar geven veel stof tot overdenken.
Soms lijkt de auteur vergeten dat ze een dagboek schreef. Een verhaal eindigen met ‘’Luister eens naar het volgende verhaal,’ zei hij’ schept verwachtingen, maar lezers moeten nog een dag wachten.

Christelijke karakter
Dit dagboek stelt de hele Bijbel centraal. Niet iedere lezer zal zich kunnen vinden in de illustraties van Jezus, in de gebruikte Bijbelvertaling of in de gebeden die altijd beginnen met ‘Lieve Heer’. Door feitelijk de Bijbelse geschiedenis te volgen, worden dogmatische standpunten vermeden. Dat maakt deze uitgave geschikt voor een grote doelgroep.

Doelgroep
Het boek is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 10. Dat komt door het taalgebruik en de inhoud. Sommige gedeelten zijn simpelweg moeilijk voor jongere kinderen.

Bijzonderheden
De Bijbel wordt chronologisch gevolgd. Daardoor komt het Kerstevangelie eind juli aan de orde en het Paasevangelie in oktober.
En lezers hebben in een schrikkeljaar een probleempje …

Leesbeleving en leesplezier
Dit kleurrijke dagboek is informatief en volgt de Bijbel van A tot Z. Reflectievragen of een korte toepassing waren winst geweest, maar ook zonder zit het inhoudelijk goed in elkaar. Een aanrader.

PB

https://christelijkekinderboeken.kameel.nl/producten/bijbels/kinderbijbels/bijbel-in-365-verhalen:9789083321882

Boekgegevens

Titel:

De Bijbel in 365 verhalen

Jaar van uitgave:

2023

Aantal pagina’s:

384

Uitgeverij:

Scholten

Prijs:

€ 24,95

Deel deze recensie