Het is 1917. Er is oorlog, maar Nederland is neutraal. Toch merken Johannes en zijn gezin wel degelijk dat het oorlog is: voedsel is er nauwelijks en de grenzen van onze land worden bewaakt. Gelukkig kan Johannes elke dag naar school. Maar waar zijn Leentje en Joris, zijn klasgenootjes? En wat moet hij doen, nu de honger steeds groter wordt?
Vormgeving en illustraties
Het boek is uitgegeven met een harde kaft. De voorkant bevat een digitale, levensechte illustratie van Johannes in de Jordaan. In het boek zijn nog enkele soortgelijke afbeeldingen te vinden, die paginagroot zijn afgedrukt.
Taalgebruik
De gebruikte taal is hedendaags, maar er staan hier en daar wel woorden die passen bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Een enkele keer wordt iets in een voetnoot uitgelegd. De beschrijvende tekst is rijk en gedetailleerd. Dit wordt afgewisseld met dialogen.
Christelijke karakter
Het hele boek draait om de houding van christenen, zoals Johannes en zijn gezin, in de moeilijke periode waarin ze zich bevinden. Het vraagstuk wat wel of niet geoorloofd is, komt geregeld aan de orde. Johannes’ ouders en de meester blijven erbij dat Gods Woord de leidraad is en dat zaken als stelen en staken nooit geoorloofd zijn. Daarnaast spelen naastenliefde en dankbaarheid een grote rol.
Doelgroep
Dit historische verhaal is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar.
Bijzonderheden
Het verhaal wordt ingeleid en afgesloten met een bladzijde met daarop een hedendaagse situatie omtrent de prijs van boodschappen.
De auteur heeft een nawoord geschreven met wat contextinformatie. Ze sluit het af met: Als er aardappels – of ander eten – op jouw bord liggen, denk dan nog maar eens terug aan dit verhaal. En wees God dankbaar voor alles wat je krijgt!
Leesbeleving en leesplezier
Een ontroerend verhaal waarin de lezer wordt meegenomen in een stukje (onbekende) geschiedenis van deze Amsterdamse buurt.
EvR