Maarten gaat naar groep 8. In die groep geeft meester Merijn les. Maar de meester is ziek en komt voorlopig niet naar school. Er komen steeds invallers die Maarten niet begrijpen. Tot meester Taco komt. Maarten voelt zich anders. Het lijkt wel of hij anders denkt dan zijn klasgenoten. Zijn moeder vermoedt dat hij iets als ADHD of autisme heeft. Daarom moet hij met een meneer gaan praten. Kan hij uitleggen waarom Maarten zich zo raar voelt?
Vormgeving en illustraties
De harde kaft heeft een digitaal geïllustreerde tekening in kleur waarop Maarten te zien is, die zich onder een bureau verstopt. Dit is een scène uit het verhaal. In het boek staan nog vier gelijksoortige afbeeldingen, maar dan in zwart-wit.
Taalgebruik
De gebruikte taal is hedendaags en op sommige plekken populair, AVI-E5 niveau. Het boek bevat zowel beschrijvende tekst als dialogen. Naast de gebeurtenissen, beschrijft de auteur ook wat de hoofdpersoon Maarten denkt.
Christelijke karakter
In de klas wordt gebeden. In een gesprek haalt Maartens moeder aan dat iedereen door de Heere anders gemaakt is en dat dat goed is.
Doelgroep
Op de achterflap staat vermeld dat het boek geschikt is voor kinderen vanaf 9 jaar. Dit klopt gezien het AVI-niveau, maar voor een deel van de kinderen van die leeftijd zal het verhaal nog wat te ingewikkeld zijn, omdat de schrijfster veel van Maartens gedachten opschrijft, waardoor er soms op een bladzijde meerdere keren van onderwerp wordt gewisseld.
Leesbeleving en leesplezier
De schrijfster geeft je een kijkje in het leven en in het hoofd van Maarten die, na het krijgen van een diagnose, zichzelf wat beter begrijpt.
EvR