‘Ik schilder je Ik zing je Ik denk je heel de dag Ik zucht je en ik spring je en ik huppel naar je lach’. Dit gedicht uit de gelijknamige dichtbundel van Miriam Bruijstens is tegelijk een van de sterkste voorbeelden. Met grappige, levendige illustraties van Iris Boter.
Inhoud:
De auteur/dichter laat zien dat ze een speelse geest heeft die zich goed in kinderen kan inleven en goed observeert. Veel gedichten over gedachten in haar hoofd. Maar vooral over allerlei alledaagse gebeurtenissen als de rekenles, zwemmen, straf, verliefd zijn, dromen en denken, vakantie, dood, pesten, vrienden.
In het water ben ik vrij Ik spetter en ik spring ik ben een vis of een dolfijn
ik denk niet na ik doe alleen zwem onder water en weer terug
in het water hoef je niets alleen maar vrolijk zijn.
of
Als ik denk aan dat je doodgaat springt mijn hoofd op slot mijn ogen vullen zich met tranen en mijn neus met snot
of
Beloofd
er zwemmen duizend bijen ze razen door mijn hoofd omdat je niet gedaan hebt wat je had beloofd ik hoor alleen nog zoemen ik zie alleen nog rood i
k zal het maar benoemen ik ben heel erg BOOS
of
Pesten
dat het water opeens koud wordt dat je een rilling voelt over je rug dat je hoort dat er gelachen wordt dat je praat en niemand zegt wat terug
dat je zomaar ineens struikelt dat je zelf niet weet waarom dat niemand je meer lief vindt en dat je niet weet hoe dat komt
dat ze naar je wijzen dat ze smoezen op de gang dat het niet meer overgaat daarvoor ben ik bang.
Een dichtbundel die inspireert. Wat zou je zelf willen zeggen en waarom. Schrijf met je klas ook eens op wat in je hoofd leeft, wat je denkt, wat je zou willen zeggen of niet durft te zeggen.
Vormgeving/lay-out
Mooi formaat, vierkant, stevig gebonden boek, met warmgeel omslag en blauwe linnen band. Op het omslag twee dunne huppelende benen… De tekst is afgedrukt op stevig, soms gekleurd papier.
De inhoud is een prachtig samenspel van tekst en illustraties. Iris Boter voelt de gedichten aan met haar tekeningen. Heerlijk is het als je als auteur iemand vindt die jouw woorden zo kunnen vangen in tekeningen.
Oordeel/doelgroep:
Fijn gedichtenboek om in je klas (middenbouw/bovenbouw basisschool) te laten rondslingeren. En elke week een ander gedicht op je ‘schoolbord’ te zetten of ‘vergroot uit te printen’. En vooral om mee te nemen in lessen over poëzie/gedichten. Of lees eens een gedicht voor terwijl je klas aan het tekenen is. Hopelijk inspireert het ook leerlingen uit je groep om zelf iets te schrijven.
Veel leesplezier met deze bundel!
Voorlezen
op schoot zit ik lekker stil te luisteren naar een verhaal een spannend boek het liefst de hele dag
de woorden worden plaatjes zomaar in mijn hoofd een dikke rover en een paarse krokodil
in mijn hoofd kan ik alles maken zie ik lekker wat ik wil
AP
Koop dit boek bij de plaatselijke boekhandel
of bestel online