God is altijd bij mij

Vanuit het gewone alledaagse leven biedt dit dagboekje steeds een inkijkje naar de Bijbel of een geloofsthema. Bij elke dag staat een vraag waardoor een gesprek op gang kan komen. Dit boekje is geschikt om elke avond bij het slapen gaan uit te lezen of bijvoorbeeld aan tafel met het hele gezin. Qua leeftijd richt dit dagboek op 6-8 jarigen. De auteur is voorganger Pieter Both. Hij heeft zelf vijf kinderen en houdt ervan om aan kinderen uit te leggen wat geloven betekent.

Vormgeving & illustraties
God is altijd bij mij is een handzaam boekje uitgevoerd als paperback. Het omslag oogt vrolijk. Er staat een illustratie van een boomhut op de voorkant. Het eerste verhaaltje gaat ook over een boomhut. Het lettertype op het omslag is speels. De slinger die full colour op de kaft staat komt zwart-wit terug op elke bladzijde binnen in.

Inhoud/taalgebruik
God is altijd bij mij behandelt meerdere thema’s. De hoofdstukken die gaan over de tent van God en de geestelijke wapenrusting staan bij elkaar. De hoofdstukken die gaan over de andere onderwerpen (zoals bidden, Heilige Geest, God zorgt voor je en Jezus) staan verspreid over het boekje. Achterin kun je zien welke verhaaltjes bij welk thema horen en op welke pagina ze staan.

Elk hoofdstuk begint met een voorbeeld van iets wat een kind kan meemaken. Vervolgens wordt er een bruggetje gemaakt naar God. Het hoofdstuk eindigt met een vraag. Sommige vragen staan er dubbel in, zijn gesloten en vrij eenvoudig. Zoals: Houd jij van fikkie stoken? Wat vind jij het leukste om te doen in de speeltuin? Houd jij van spelen met water? Andere vragen zijn open en gaan inhoudelijk wat meer de diepte in, zoals: Waarin leek jij vandaag op God? Wat vind jij ervan dat God je altijd ziet? Voel jij je weleens waardeloos? Om door te praten met je kind of met elkaar heb ik persoonlijk meer met de tweede soort vragen.

De auteur maakt mooie paralellen en vergelijkingen die mooi tot de verbeelding spreken. Zo wordt op pagina 13 eerst de werking van de maan uitgelegd en vervolgens staat er:

“De maan geeft licht via de zon. Dat lijkt op wat wij moeten doen! Wij moeten Gods liefde laten zien aan de mensen om ons heen. God is dan de zon. Hij schijnt in ons leven, omdat hij van ons houdt. En als God van ons houdt, is het de bedoeling dat wij de maan zijn. Door lief te zijn voor de mensen om ons heen, laten we zien wat het betekent dat God van ons houdt. God is de zon, en wij weerspiegelen die.”

Een ander voorbeeld hiervan is het stukje op pagina 22 wat gaat over ‘bloed maakt schoon’.

“Als je valt, krijg je soms een plek op je knie. Als die geschaafd is, moet de wond eerst schoongemaakt worden. (…) Het kan ook zo zijn dat er flink wat bloed uit de knie komt. Dat lijkt heel erg, maar eigenlijk is het veel makkelijker. Want als er veel bloed uit je wond komt, hoeft er geen jodium op. Bloed maakt schoon. In de Bijbel gaat het over het bloed van de Here Jezus. Dat bloed zorgt er ook voor dat we schoon worden. Maar nu niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant.”

Eindoordeel
+ Leuke speelse vormgeving en illustraties
+ Dagboekje met verhaaltjes die starten met iets van alledag en dan het bruggetje maken naar God
+ Niet te korte, niet te lange verhaaltjes. Precies goed.
– Soms wat te eenvoudige en te gesloten vragen aan het einde van de tekst

NW

https://christelijkekinderboeken.kameel.nl/producten/boeken/kinderen-en-young-adult/6-9-jaar/bijbelse-dagboeken/god-is-altijd-bij-mij:9789033835919

Boekgegevens

Titel:

God is altijd bij mij

Jaar van uitgave:

2021
2021

Aantal pagina’s:

160
160

Uitgeverij:

Ark Media
Ark Media

Prijs:

12,99 (actuele prijs zie Bestel nu)
12,99 (actuele prijs zie Bestel nu)

Deel deze recensie