Boekdetails

Overblijfbijbel

  • Auteur: Joyce de Jongh
  • Jaar van uitgave: 2015
  • Prijs: 24.95
  • Pagina's: 352
  • Uitvoering: Gebonden
  • Uitgeverij: Ark Media
  • ISBN: 9789033832666

Een kinderbijbel om bij het overblijven op de basisschool uit voor te lezen

Auteur Joyce de Jongh – zelf overblijfmoeder – vond dat de beschikbare kinderbijbels niet erg geschikt waren om in de beschikbare tijd tijdens het overblijven op school voor te lezen. Daarom schreef ze zelf de tekst voor deze Overblijfbijbel. Deze biedt voor elke dag een kort verhaal dat gelinkt wordt aan het leven van kinderen nu, gebed, vragen om door te praten. Een bijbel om 40 schoolweken van het jaar te gebruiken voor kinderen van groep 3 t/m 8.

Inhoud:

Er staan 72 verhalen uit het Oude Testament in, en 88 uit het Nieuwe Testament. Uiteraard veel ‘bekendere’ verhalen, maar ook Bijbelboeken als Prediker, Jesaja en Hosea komen aan bod. Elk verhaal wordt afgesloten met een gebed dat aansluit bij het verhaal. Prettig voor overblijfkrachten die het moeilijk vinden om te bidden met de kinderen. Tegelijk leert het kinderen dat je kunt bidden over en voor wat je in de Bijbel hebt gelezen.

De Overblijfbijbel volgt het schooljaar en het kerkelijk jaar. In september wordt begonnen met Genesis, tegen de zomervakantie is Openbaringen aan de beurt. In december komen de verhalen rond Kerst aan de orde, en in het voorjaar komen Pasen in Pinksteren aan bod. Omdat het afgeronde verhalen zijn, kan er makkelijk geschoven worden met deze verhalen als deze feestdagen wat eerder of later in het voorjaar vallen.

Waardevol zijn de gespreksvragen aan het eind van elk hoofdstuk, maar misschien niet geschikt voor het moment dat de broodtrommeltjes leeg zijn en de kinderen staan te trappelen om buiten te spelen. Mede door deze vragen is de Overblijfbijbel geschikt voor breder gebruikt. Thuis aan tafel tussen de middag, voor het slapengaan, of op een ander moment in de klas kan deze Bijbel goed gebruikt worden als Bijbels dagboek en kunnen de vragen gebruikt worden voor de verwerking. Eígenlijk is het jammer van de afgebakende naam Overblijfbijbel, want hij kan zeker op meer fronten ingezet worden.

Illustraties:

De Overblijfbijbel bevat geen illustraties. Dat is in de context van het overblijven ook niet nodig, op dat moment is het verhaal belangrijk.

Taalgebruik:

De auteur sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen, is aansprekend. Bij het uitproberen op onze eigen school was het elke keer tijdens het hele verhaal stil. Dat is veelzeggend.

Godsbeeld:

De toon van de Overblijfbijbel is positief. De verhalen richten zich vooral op Gods liefde voor de mensen, Hij houdt van alle kinderen.

Doelgroep:

De Overblijfbijbel helpt christelijke scholen om ook bij het overblijven vorm geven aan hun identiteit, en, tussen de happen door, zaadjes van Gods liefde te planten.

Kenmerken:

Het is een stevige, hardback gebonden, handzame kinderbijbel. Elk verhaal + verwerking is overzichtelijk op een dubbele bladzijde afgedrukt.

Het boek heeft als extra een afstreeplijst, zodat je zien kunt welke verhalen voorgelezen zijn. De auteur legt uit waarom er behoefte was aan deze bijbel en aan welke kenmerken de bijbel voldoet. Er zijn 160 verhalen opgenomen, dat zijn 4 verhalen voor alle 40 schoolweken, voor kinderen van groep 3 t/m 8.

Oordeel:

De Overblijfbijbel voorziet in complete, boeiende verhalen die geschreven zijn voor de brede leeftijdsgroep van 6-12 jaar. Dat is goed gelukt, de verhalen zoemen in op emoties die jongere en oudere kinderen herkennen, zoals ‘verlatenheid’ en ‘blijdschap’ in het fragment hieronder:

Er was eens een juf die met haar klas op schoolreisje ging. Ze gingen met de bus naar een dierentuin en kregen allemaal een ijsje. Aan het eind van de dag kwam iedereen weer terug naar de bus. Iedereen, behalve één kindje. Het ene jongetje dat altijd zo brutaal en eigenwijs was, was er niet. Wat denk je: zou de juf nu gewoon maar naar huis rijden, zonder dat ene jongetje? Natuurlijk niet! De juf liet alle kinderen veilig achter bij de buschauffeur en ging toen op zoek. Ze keek bij de leeuwen, bij de apen, overal. Eindelijk vond ze hem. Hij zat te huilen op een bankje, omdat hij niemand meer kon vinden. De juf pakte zijn hand en samen liepen ze terug naar de bus. Iedereen juichte toen ze hen zagen. Hij was gevonden!

Een schoolreisje, een juf, een vervelend klasgenootje – voor schoolkinderen allemaal heel herkenbaar. Wat volgt is het verhaal over het verloren schaap. Kort, duidelijk en met toepassing:

Als jij in Jezus gelooft, mag je Hem helpen om mensen terug te brengen bij God. Er zijn nog heel veel mensen die niet weten hoeveel God van hen houdt, maar jij mag het hun vertellen!

Onder de titel van het verhaal (in dit geval: ‘Verdwaald’) wordt vermeld dat je dit verhaal kunt lezen in Lucas 15: 1-7.

Zie ook www.overblijfbijbel.nl

GO

 

Koop dit boek bij de plaatselijke (christelijke) boekhandel

of

BESTEL ONLINE