Boekdetails

Kinderen & geloven

Hij en jij

bijbels dagboek

  • Auteur: Janneke Wiegers
  • Jaar van uitgave: 2009
  • Prijs: 14.95
  • Pagina's: 215
  • Uitvoering: Paperback
  • Uitgeverij: Ark Media
  • ISBN: 978 90 33818 84 4

Een bijbels dagboek voor jongeren, die liever vooral korte zinnen lezen. Het is een prettig leesbaar dagboek met korte zinnen, makkelijk te begrijpen uitleg en een overzichtelijke lay-out. Een mooi boek waarin op eenvoudige manier uitgelegd wat ‘geloven’ is, in het gewone leven van elke dag’.

Dit is zo’n bijbels dagboek waar een speciale categorie jongeren op heeft gewacht. Jongeren die misschien dyslectisch zijn, of jongeren die niet zo goed kunnen lezen of leren, om wat voor reden dan ook. Jongeren die graag een boek lezen met een makkelijke uitleg, een duidelijke bladspiegel, veel wit op de bladzijde. Het dagboek telt 100 overdenkingen, makkelijk leesbaar (AVI 6)

Zo’n boek is Hij & jij. Een dagboek voor jongeren die liever iets in een makkelijke tekst lezen. Het is onderverdeeld in vier delen: 1. Zo is God – 2. Profeten – 3. Geloven is… 4. Feesten en speciale dagen.

Het eerste deel van het boek ‘Zo is God’ gaat over eigenschappen van God. God is betrouwbaar, eerlijk, overal en ergens, liefde, niet te begrijpen, geduldig, creatief, Hij leeft met je mee, Hij denkt vooruit, De Enige, onzichtbaar, drie-in-een, Hij houdt van mensen, groot, Hij vergeeft en vergeet, Hij begrijpt je, Hij doet wat hij belooft, een leeuw die brult, zichzelf, trouw, Hij heeft alle macht, Hij kent je, Te veel om op te noemen, een schuilplaats.

Fragment: ‘Hij vergeeft en vergeet’

Zand erover. Ken je die uitdrukking?  Stel: er is iets naars gebeurd. Je zou naar je vriend (vriendin) gaan. Net toen je weg wilde zei je moeder: Vergeet jij niet wat? Moet jij niet om drie uur bij de tandarts zijn? Oeps, vergeten! Je gaat hals over kop de deur uit en vergeet de afspraak met je vriend. Je vriend baalt natuurlijk. Had je me niet even kunnen bellen? Ja…, nee… Je legt uit wat er gebeurd is en zegt: Sorry, fout van mij. Je vriend besluit het je niet langer kwalijk te nemen. Zand erover, zegt hij. Dat is: weg ermee. Vergeven en vergeten.

Dat is wat God doet met onze zonden. Zonden die vaak heel wat erger zijn dan een afspraak vergeten.

Micha zegt: Wie is een God als U, die schuld vergeeft en aan zonde voorbijgaat? Onze zonden werpt U in de diepten van de zee. Micha 7: 18,19.

Onze zonden naar de bodem van de zee? Daar zal niemand ze meer vinden. Dat is nog eens vergeven en vergeten!

Het tweede deel van het boek gaat over Profeten. De Bijbel is een dik boek en er komen veel boeken en boekjes in voor van profeten. Jesaja schreef het dikste boek. Daarom wordt er wat meer verteld over wat Jesaja allemaal schreef. Van de meeste profeten is één stukje opgenomen.

Fragment:  ‘Jeremia: Kan dat: geloven en stelen?

Stel je voor. Je hebt in de supermarkt een zak snoep gestolen. De politie komt erbij. Jij zegt: Waar zeuren jullie over? Ik ga toch elke zondag naar de kerk? Dat is wat het volk Israel deed: stelen, moorden, bedriegen, afpersen. En dan zeggen: Maar wij brengen altijd offers in de tempel, hoor! God maakt zich daar heel boos over.

Hij zegt dan: Zó hoef ik jullie offers niet! Ik heb liever dat je naar Mij luistert dan dat je veel offers brengt. God zegt door Jeremia: ‘Dit alleen heb Ik hun bevolen: Luister naar Mij, dan zal ik jullie God zijn en jullie zullen mijn volk zijn. Volg de weg die Ik wijs; dan zal het je goed gaan’. Jeremia 7: 23.

De weg die Ik je wijs, dat is: zó moet je leven. Hoe?

Dat staat in de 10 geboden: niet vloeken, naar je ouders luisteren (of: anderen die voor je zorgen) niet stelen niet moorden. Dus: God wil dat je doet wat Hij zegt. En niet dat je alleen maar naar de kerk gaat omdat het wel vroom lijkt. Naar de kerk: prima! Maar dan ook doen wat je daar hoort.

Het derde deel van het boek gaat over ‘Geloven is…’: Zeker weten, God vertrouwen, Geven, Vechten, Wensen, Gods Koninkrijk zoeken, Plannen maken samen met de Heer, Zingen, Ruimte maken voor God, Liefhebben, Woorden én daden, Lees je Bijbel, Je niet vies laten maken, Vertellen, Krijgen, Ja=ja en nee=nee, Wandelen met God, Gods geboden houden, Ik zie ik zie wat jij niet ziet, Altijd blij zijn, Kiezen, Zwak zijn, Bidden, Geluk hebben.

Fragment: ‘Geloven is: plannen maken samen met de Heer.

Als ik 18 ben, zegt Henk, haal ik direct mijn rijbewijs. Dan koop ik gelijk een auto en kan ik van de zomer mooi met Niek op vakantie – trekken door Europa. Mooi plan! Niek wil wel mee. Maar of het doorgaat? Tuurlijk, zegt Henk. Gewoon doen wat je van plan bent.

Jacobus kent ook mensen die graag plannen maken. Vandaag of morgen gaan we naar die en die stad. Daar zullen we een jaar lang blijven om zaken te doen en winst te maken. Jacobus 4:13.

Jacobus zegt tegen hen: Stop! Denk eerst eens na: Heb jij je leven zelf in de hand? Gebeurt alles wat jij wilt? Bedenk dat je leven net is als de damp van kokend water. Zo zie je het en zo is het weg. Je kunt ziek worden, de stad kan onder water lopen, je kunt beroofd worden. Waar blijven je plannen dan? Je kunt beter niet zo’n grote mond hebben, maar zeggen:

Als de Heer het wil blijven we in leven en zullen we dit of dat doen. Jacobus 4:15.

Maak je plannen samen met de Heer, dan zal Hij ze zegenen.

Het vierde en laatste deel van het boek gaat over Feesten en speciale dagen. Nieuwjaarsdag, Valentijnsdag, Biddag, Goede Vrijdag, Eerste Paasdag, Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Eerste Pinksterdag, Tweede Pinksterdag, Koninginnedag, Moederdag, Vaderdag, Vakantie – lekker weg – lekker thuis – lekker anders, Dierendag, Hervormingsdag, Dankdag, Eerste Kerstdag, Oudejaarsdag, Zondag- een dag om uit te rusten, een dag van vreugde, een dag van liefde.

Fragment: Valentijnsdag 14 februari.

Stuur je wel eens een kaart met Valentijn? Ik deed dat nooit, tot ik ontdekte hoe leuk dat is. Om een kaart te sturen met Valentijn hoef je niet persé verliefd te zijn. Je stuurt gewoon een kaart naar iemand die je niet zou willen missen: een vriend of vriendin, neef of nicht, een oom of tante, de buurvrouw of buurman. Op die manier zeg je: ik ben blij met jou! Lange tijd heeft de post als leus gehad: ‘n Kaartje – kleine moeite, groot plezier’.

Dat klopt precies: je verrast de ander met je kaart. Zo laat je zien dat je aan hem/haar denkt. Dat is wat we nodig hebben – af en toe een aardig woord. Fijn dat ik je ken. Ik ben blij dat jij mijn vriend/vriendin bent. Hé mam, wat zorg je altijd goed voor mij! Bedankt opa, voor die mooie foto’s. Het is waar: kleine moeite, groot plezier.

In de Bijbel staat het zo: Een vriendelijke blik maakt je blij, een goed bericht geeft je weer moed. Spreuken 15: 30. Doen!

Dit is echt een mooi, praktisch boek, waarin je leest hoe God voor elke dag van ons leven iets te zeggen heeft. Je leest het allemaal in de Bijbel.

Gelukkig is er inmiddels ook een gemakkelijk leesbare bijbel uitgekomen: De Bijbel in Gewone Taal.

AP

 

Dit boek is niet meer verkrijgbaar in de boekhandel, misschien wel te leen via de bibliotheek.