Boekdetails

Het groot kinderbijbelliedjesleesboek

  • Auteur: Nelleke Scherpbier
    Auteur: Peter van Dijk
    Auteur: Ria Borkent
    Auteur: Iris Boter
  • Illustrator(s): Joanne Lew
  • Jaar van uitgave: 2007
  • Prijs: 12.50
  • Pagina's: 176
  • Uitvoering: Gebonden
  • Uitgeverij: Mozaiek
  • ISBN: 9789023992189

Het Groot Kinderbijbelliedjesleesboek is een speciaal concept kinderbijbel. Het combineert een kinderbijbel met veertig bekende Bijbelverhalen met een bijpassend lied bij elk verhaal.Ideaal voor vaders en moeders thuis, en meesters en juffen op school. De bijbel is vooral bestemd voor kinderen tussen de vier en negen jaar oud. Het boek is sfeervol geïllustreerd door Joanne Lew.

Het Groot Kinderbijbelliedjesleesboek: het kost even enige moeite om deze titel in je hoofd te stampen. Maar wie die titel eenmaal in het hoofd heeft, wordt beloond met een productenlijn waar goed over is nagedacht: een kinderbijbel met veertig verhalen en bij ieder verhaal een liedje, een meezingcd, een muziekboek en een kleurboek.

Inhoud:

Bekende verhalen uit de Bijbel, 19 uit het Oude Testament en 21 uit het Nieuwe Testament. Het zijn vrij korte verhalen (verdeeld over twee/drie pagina’s). De uitgever heeft ervoor gekozen – waarschijnlijk (?) vanwege de jonge doelgroep – bepaalde belangrijke Bijbels gegevens niet te vertellen. Zo wordt het verhaal van de schepping vervolgt met het verhaal van Noach en ontbreekt het verhaal van de zondeval. Bij Noach wordt niet de oorzaak van de zondvloed verteld, maar begint het verhaal bij ‘het varen van de ark op het water’. Wel wordt het verhaal van Noach afgesloten met de regenboog en de betekenis daarvan.           In de verhalen uit het Nieuwe Testament worden de heilsfeiten nauw gevolgd: er wordt verteld van Jezus, die de Zoon van God is, ook de herders weten dat en zijn blij. Na de opstanding weten de discipelen het: ‘Jezus is opgestaan’, Hij is levend geworden. Daarom is de zondag voor altijd een feestdag. ‘Wie in Jezus gelooft en gestorven is, mag weer opstaan als Jezus terugkomt op aarde. God maakt gestorven mensen dan weer levend. Dat is een cadeau van God, ook voor jou’. En het laatste verhaal (over de Laatste Dag) sluit af met ‘Op een dag komt Jezus naar de aarde terug. Dan komt alles goed. Die bruid van God? Dat zijn alle mensen die van Jezus houden. Daarom bidden we: ‘Kom maar gauw, Heer Jezus’. Amen, het gebeurt echt’.

De verhalen in Het Groot Kinderbijbelliedjesleesboek zijn geschreven door Ria Borkent, Iris Boter, Peter van Dijk en Nelleke Scherpbier. Zij blijken in staat de Bijbelverhalen dicht bij de kinderen van nu te brengen: “Sara en Ezra zijn aan het knikkeren. Nog één knikker in het potje en Sara wint! Ze probeert heel goed te mikken. Dan komt Jakob aangerend. Hij schopt haar knikker per ongeluk weg. ‘Kijk eens uit, zeg!’ roept ze boos”.

Taalgebruik: Eenvoudig, direct taalgebruik, zonder moeilijke woorden en gericht op jonge kinderen. ‘Als Nikodemus door de donkere stad naar huis loopt, staat hij ineens stil. hij kijkt omhoog naar de zwartfluwelen hemel. ‘God?’ zegt hij zacht. ‘Bent u daar? Woont u daarboven? Wilt U mij helpen voortaan in het licht te leven?’

Godsbeeld: God doet wat hij beloofd. Citaten uit de verhalen over Abraham: ‘En ze lachen allemaal. Isaak is het kindje dat God hun al die tijd heeft beloofd. God doet dus echt wat Hij zegt, je kunt Hem vertrouwen. En bij het verhaal van Jozef: ‘Maar God ziet Jozef wel, en Hij zorgt voor hem. Jozef is niet alleen, zijn Vader in de hemel gaat met hem mee’. Bij Pinksteren: ”Weet je waarom dit gebeurt? zegt Petrus. ‘De Heilige Geest is vandaag gekomen, dat had Jezus beloofd en het staat ook in de Bijbel. God heeft vroeger al gezegd dat dit zou gebeuren’. (…) ‘Maar’, gaat Petrus verder, ‘Jezus is wel Gods Zoon. Weet je waaraan je dat kan zien? Toen hij dood in het graf lag, heeft God hem laten opstaan. God heeft Hem levend gemaakt. En nu is Hij in de hemel en zorgt voor ons’.

Doelgroep: Door de keuze en eenvoud van de verhalen vooral geschikt voor kinderen vanaf 3-4 jaar – 8 jaar.

Vormgeving. Prachtige handzame kinderbijbel met een kleurrijke omslagillustratie van de dieren bij de schepping. Elk verhaal is verdeeld over drie bladzijden, gedrukt in een prettige ronde schreefloze letter op stevig papier. Ieder verhaal wordt geïllustreerd met één of twee bij de tekst aanvullende kleurrijke tekeningen in pasteltinten. Ieder verhaal wordt afgesloten met een bijpassend lied van Hanna Lam, Elly/Rikkert Zuiderveld, Jan Visser, Roeland Smith, Inga Lievaart, Peter van Dijk. Het boek wordt afgesloten met meerdere registers: een liedjesregister, een bijbel-tekstregister (verwijst verhalen naar Bijbelteksten), een overzicht van de auteurs en daarbij de verhalen die ze hebben geschreven. Achterin het boek is een tekstboekje van de liedjes opgenomen (kinderbijbelliedjesmeezingboekje).

Het groot kinderbijbelliedjeskleurboek: is een kleurboek op A4 formaat, met 40 kopieerbare bladzijden. Op elke bladzijde is een gemakkelijk aan te leren rijmpje bij de verhalen opgenomen. Bijvoorbeeld bij de plaat van Jericho: ‘Die stad heeft muren, zó vreselijk dik. Die vallen niet om, hoor, dat lukt niet een, twee. Maar zie ze eens lopen, ze geven geen kik, want zij weten zeker, God helpt ze mee’. Zo kan er bij ieder voorgelezen Bijbelverhaal nu ook een kleurplaat worden gemaakt: ideaal voor scholen, kerk- en kindernevendiensten.

Het groot kinderbijbelliedjesmuziekboek: bevat 15 bijbelliedjes voor piano en andere instrumenten in een eenvoudige zetting. Hierin zijn de nieuwe liedjes opgenomen van Roeland Smith, Peter van Dijk, Jael Vuijk. Van deze liedjes zijn in andere bundels nog geen muziekzettingen opgenomen. De zettingen van bekende liedjes van Zuiderveld, Lam, Visser zijn al wel in andere bundels opgenomen. Zo sluit dit boek mooi aan op het bestaande assortiment in muziekbundels.

De liederen zijn nieuw gecomponeerd en geschreven voor dit project, o.a. door medewerkers van het bekende Psalmen voor Nu project.  De liederen kun je ook aanleren door te oefenen met een muziekinstrument via het bijpassend muziekboek.

De kinderbijbelliedjesmeezingceedee: bevat dezelfde 15 liedjes, die ook in het bijpassende muziekboek zijn opgenomen. Van alle liedjes is ook een meezingversie (karaoke) opgenomen.Niet alle liederen zijn even toegankelijk, maar door de gelijknamige bijbehorende CD zijn ze gemakkelijk aan te leren. Voorbeeld van een makkelijk aan te leren lied is lied 3, Naaman, geschreven en gecomponeerd door Roeland Smith. Het mooie van deze liederen is dat ze nieuw, verfrissend en weer ‘s heel anders zijn. Voor wie ‘s iets anders wil dan de bekende liederen die ‘iedereen’ al kent.

De cd brengt vijftien vrolijke kinderliedjes die speciaal zijn geschreven bij Het Groot Kinderbijbelliedjesleesboek. Van ieder liedje is ook een karaokeversie opgenomen. Hierdoor is de cd ook goed te gebruiken op school of kerk- of kindernevendiensten.

Een karaokeversie is natuurlijk mooi. Kinderkoren zullen echter veel liever gebruik willen maken van een piano of bijvoorbeeld een dwarsfluit als begeleiding. De extra toevoeging in de productenlijst van Het Groot Kinderbijbelliedjesmuziekboek zal dan ook welkome aanvulling zijn. Het boek is gevuld met bladmuziek met eenvoudige bezettingen van de vijftien liedjes die ook op de cd te vinden zijn.

Deze kinderbijbel is een totaalconcept en omvat: Het Groot Kinderbijbelliedjesleesboek, Het Groot Kinderbijbelliedjesmuziekboek, De kinderbijbelliedjesmeezingceedee, Het groot kinderbijbelliedjeskleurboek

Illustraties. Vriendelijke, vrolijke kleurrijke illustraties van aquarel-met oostindische inkt, die goed bij de tekst aansluiten of deze aanvullen. De illustraties brengen een vriendelijke, prettige sfeer over.

Oordeel. Deze kinderbijbel bevat veel bekende verhalen. Al naargelang de leeftijd van het kind zullen ouders sommige verhalen wat willen aanvullen of toelichten. (Zie bij inhoud). Bijzonder aantrekkelijk concept door de uitbreiding met de bijpassende bundels en cd. Een echte aanvulling op het gebied van de kinderbijbel-uitgaves.

Van hetzelfde concept is ook uitgekomen: Het Kerstkinderbijbelliedjesleesboek + De kerstkinderbijbelliedjesceedee.

Ervaring van moeder Lia met twee meisjes 2,5 en 5,5 jaar en o.a. een zoon van 11 jaar:

Een leuke kinderbijbel. Onze meiden vinden ‘m geweldig. Thijs van 11 vindt ‘m te beknopt. Hij zegt, na het voorlezen, meestal ‘mam, dit en dat staat er niet in’. Hanne van 5,5 luistert geboeid. Ze zingt ook graag het afsluitende lied. Sari van 2,5 vraagt vaak om de bijbel. Ze wil dan ‘in het boek van de Here God lezen’. Ze kijkt graag naar de plaatjes. Vooral het plaatje van Gehazi vindt ze indrukwekkend. Lia vindt het aansprekend dat er vaak gekozen wordt om het verhaal door de ogen van een kind mee te laten beleven. De lengte van de verhalen is prettig. Een paar verhalen komen niet goed tot hun recht (bijv. Noach, Jozef). Lia keek er vreemd tegen aan dat het verhaal van de zondeval niet voorkomt. Dit is vrij fundamenteel voor het begrijpen van de bijbel. Maar misschien komt er nog een aanvulling in de vorm van deel twee.

AP

 

Koop dit boek bij je plaatselijke (christelijke) boekhandel

of

BESTEL ONLINE