Recensie van 'De toren van Hoesbasbas' voor het Platform Christelijke Kinderboeken

De toren van Hoesbasbas

Het nieuwe schooljaar van de piratenkostschool begint en bijna alle kinderen zijn er weer. Zelfs Rico. Kantje Boord komt op bezoek en vertelt over een schat in de toren van Hoesbasbas. Er zijn veel problemen voor de landpiraten. Het goud raakt op. Meneer P.A. Pier en V.R. Gunning staan weer voor de deur met toetsen, die de inspectrice wil zien. Ze mogen niet met hun nieuwe boot-auto op de weg, omdat ze geen rijbewijs hebben. Omdat kapitein niet goed kan lezen, krijgt Lisa een taak als Zendpiraat. Eindelijk gaan ze op rooftocht naar de toren van Hoesbasbas. Daar stuiten ze op het bordje ‘Pas op voor Pieter Potvis’. Oei! Gaat het lukken en vinden ze iets? Dat wil je weten. Gauw gaan lezen. Ik kijk al uit naar het volgende deel!

Vormgeving en illustraties
Dit stevig gebonden boek heeft een aantrekkelijke omslag, met de speelse illustraties van Gurli Feilberg die perfect passen bij dit vrolijke, grappige verhaal. Deze uitgave heeft een prettige, rustige lay-out met illustraties in zwart-grijstinten die het verhaal aanvullen.

Taalgebruik
Een levendig verteld verhaal, AVI-M5, vol humor en fantasie, met echte piratenuitdrukkingen als ‘‘Alle houten benen met splinters’. Het blijft spannend en je wilt doorlezen. Hoe redden de piraten zich nu weer uit het volgende probleem? Komt het goed? Gaan de plannen lukken? Kinderen zullen genieten van de ‘ondeugd’ van de piraten. ‘Piraten zijn nooit braaf. Als je braaf wilt zijn, kun je geen piraat meer zijn’. Kinderen zullen ervan genieten dat zij ‘slimmer’ zijn dan de piraten. En natuurlijk zijn ze niet bang. ‘Piraten zijn dapper. Piraten durven alles. Piraten houden van roven. Waarom zouden piraten bang moeten zijn?’

Christelijke karakter
Dit is een avontuurlijk fantasieverhaal over piraten waarin geen christelijk element voorkomt. Wel ontdek je dat de vervelende Rico zich zorgen maakt over de rare lessen. ‘Roven mag helemaal niet. Dat horen kinderen niet te leren. Maar Bak vertelt: ‘We leren jullie om alleen van de verkeerde mensen te roven. Mensen die hebberig zijn, die alles voor zichzelf willen houden.

Doelgroep
Jongens en meisjes vanaf 8 jaar, groep 5, die houden van een grappig, humoristisch avontuurlijk boek. Deze serie is echt leesplezier en zal kinderen motiveren te lezen. Ook heel geschikt om voor te lezen. Een must voor elke schoolbibliotheek van de basisschool.

Bijzonderheden
Het tweede deel in de serie De piratenkostschool De Boekenier.
Deel 1 : Eten met dolk en sabel.