Bijbel voor meiden

In deze kinderbijbel voor tiener-meisjes maak je kennis met ‘vrouwen’ in de bijbel, zoals Eva, Sara, Rebekka, Rachel, Mirjam, Rachab, Debora, … De tekst is afgedrukt in een heldere makkelijk leesbare schreefloze letter. 10+

In het voorwoord van de ‘Bijbel voor meiden’ staat een prachtig citaat van C.S. Lewis: Het is heel waarschijnlijk dat kinderen gemene vijanden zullen ontmoeten, laat ze daarom op z’n minst gehoord hebben van dappere ridders en heldenmoed. Anders maak je hun toekomst niet helderder maar donkerder.

Hiermee in de insteek meteen duidelijk: ontmoet in deze bijbel gewone vrouwen, die van God de moed kregen dapper te zijn in moeilijke situaties. Moedige vrouwen dus, aan wie we een voorbeeld kunnen nemen.

Inhoud: De bijbel bevat 130 verhalen in chronologische volgorde, van de schepping tot en met de hemelvaart van Jezus. In de verhalen staan vaak vrouwen centraal, soms gaan er meer verhalen over één persoon. De verhalen worden nu en dan onderbroken door een themapagina (achttien keer in totaal) over een vrouw uit het daaropvolgende verhaal.

De eerste themapagina gaat over Eva. Zij wordt geëerd als ‘moeder van alle levenden’. Ze maakte ook fouten en ja, daar kunnen wij van leren. Tussen de bekendere vrouwen door – Sara, Ruth, Hanna, Ester – staan ook wat minder bekende vrouwen. De vrouw van Noach bijvoorbeeld, van wie de naam niet bekend is. Zij vertrouwde op God en steunde haar man tijdens de opdracht die hij uit moest voeren. Ook aan Abigaïl is een themapagina gewijd: Met haar wijsheid en haar wens om het goede te doen, zorgde ze ervoor dat David niet in de weg stond van Gods wil.

Op alle themapagina’s staan kort een aantal weetjes over de betreffende vrouw en waar ze bekend om is. Er staat een tekst uit de bijbel over haar bij met tekstverwijzing, en tenslotte een vraag: ‘Heb jij weleens van iemand gehoord die zo’n moedige geloofsdaad heeft verricht?’ Of, meer reflecterend: ‘Ben jij weleens jaloers geweest op iemand?’

De vrolijk uitziende themapagina’s geven wat verdieping en nodigen uit om verder na te denken over deze vrouwen. Ze waren niet perfect, dat zorgt voor herkenning. Maar toch waren ze dapper en vertrouwden ze op God, wat een mooie aanmoediging is voor opgroeiende kinderen.

Taalgebruik: De verhalen zijn kort en eenvoudig, ze beslaan één á twee pagina’s in een vrij groot lettertype. Ze lezen prettig en zijn ook geschikt voor beginnende bijbellezers:

Hanna moest huilen en ging naar de tempel om te bidden: ‘Heer, U hebt me zo veel gegeven. Maar ik ben zo verdrietig. Geeft ze alstublieft een zoon. Ik beloof dat hij van U zal zijn zolang hij leeft.’ Eli, de priester, zag Hanna’s lippen bewegen maar hoorde haar stem niet. Haar gebed zat diep in haar hart. Eli zei tegen Hanna: ‘Ga maar naar huis. God zal je geven waar je om hebt gevraagd.’

Illustraties: De illustraties beslaan steeds twee pagina’s, de tekst van het verhaal staat daarin. De tekeningen zijn stripachtig en stoer, passend bij de leeftijd van de doelgroep (9 t/m 12 jaar).

Doelgroep: De ‘Bijbel voor meiden’ is een mooie compacte, full colour kinderbijbel mét leeslint. Verzorgde, hardcover uitgave. Mooi cadeautje voor meiden die richting tienerleeftijd gaan, om zelf te lezen.

Er is ook een jongensvariant: Bijbel voor jongens.

GO

 

 

 

Koop dit boek bij de plaatselijke boekhandel

of BESTEL ONLINE

 

 

Boekgegevens

Titel:

Bijbel voor meiden

Jaar van uitgave:

2017
2017

Aantal pagina’s:

304
304

Uitgeverij:

Ark Media
Ark Media

Prijs:

17.50
17.50

Deel deze recensie

Follow Me On Instagram

Het Platform Christelijke Kinderboeken promoot het christelijke kinder- en jeugdboek en reikt ieder jaar de EigenWijsPrijs, Het Hoogste Woord en de #YAP uit.

Zoeken

Iets kwijt? Vind het hier ...

© 2023, Alle rechten voorbehouden.