Bijbel in 1 jaar; 365 verhalen en gebedjes

Uitgeverij ‘Solide boeken’ heeft een ‘kinderbijbel-om-in-een-jaar’ te lezen op de markt gebracht. Het is een dikke, stevig gebonden vierkante kinderbijbel met een zacht foam omslag en een moderne omslagillustratie van Jezus omringd door ‘eigentijdse’ kinderen. Om elke dag met kinderen van 5-8/9 jaar uit voor te lezen.

Inhoud:

Deze kinderbijbel bevat 365 korte Bijbelse verhalen, bekende en minder bekende verhalen uit het Oude en Nieuwe Testament. De verhalen verschillen in lengte, van 3/4 tot max. 8/10 regels. De meeste verhalen beslaan een bladzijde, waarbij de tekst in de illustratie is geplaatst, sommige verhalen (de illustraties) zijn op twee bladzijden geplaatst. Boven elk verhaal wordt het bijbehorende Bijbelgedeelte vermeld en de ‘zoveelste dag’ van het jaar. De verhalen worden onderaan de bladzijde afgesloten met een kort gebedje, geplaatst in een kader. Hierbij heeft de illustrator telkens een biddend jong kind en een dier/speelgoed getekend. De bijbel start met de illustratie van een uitgestoken hand naar een kind met de tekst ‘Laat de kinderen tot Mij komen’.

Illustraties:

De illustraties van Gustavo Mazali zijn fris, modern, en doen soms wat ‘strip-achtig’, filmisch aan. Ze geven de emoties van de hoofdpersonen weer en sluiten nauw aan bij de verhalen. Mazali tekende bij de gebedjes telkens een kind en een dier dat bij die leeftijd past of een knuffel of speelgoed.

Taalgebruik:

Het taalgebruik is fris, direct en to-the-point. ‘Rebecca was een mooi en vriendelijk meisje. Maar… de knecht wilde alleen een meisje dat ook van hun eigen volk was’.

De vertalers hun best gedaan om met hun tekst bij kinderen aan te sluiten, al is dat niet altijd even makkelijk en toegankelijk. Bijvoorbeeld bij de onbekende (!) verhalen uit de Kleine Profeten over Hosea. ‘Kom, laten we teruggaan naar God. We waren beschadigd, maar hij zal ons genezen. We waren gebroken, maar hij zal ons heel maken. Hij zal ons kracht geven om voor altijd in zijn liefde te leven. Laten we op Gods weg blijven. Dan weten we zeker dat Hij bij ons is. Net zo zeker als de morgen die komt…’

Doelgroep:

Het mooie van deze kinderbijbel is de kans om met je kinderen – elke dag, bij het eten of voor het naar bed gaan – een kort verhaal uit de bijbel voor te lezen. Zodat je in een jaar de hele bijbel door bent. Mooi is ook dat er naast ‘bekende’ ook veel minder bekende verhalen en bijvoorbeeld psalmen of woorden van een profeet zijn opgenomen. Je leert de bijbel in al haar diversiteit kennen. De relatie van het Bijbelverhaal en het dagelijks leven komt tot uiting in de toegevoegde gebeden. En omdat het zo afwisselend is, is het geen probleem om na het eerste jaar de bijbel nog eens door te lezen. De leeftijden van de kinderen zullen dan weer anders zijn, andere dingen vallen dan weer op of komen juist binnen. Deze bijbel zal het meest geschikt zijn voor kinderen vanaf 5 jaar tot en met ongeveer 8/9 jaar.

Uiterlijk:

Het is een dikke, handzame gebonden vierkante, kinderbijbel, die goed openvalt, gedrukt is op stevig glanzend papier, in een duidelijke letter, met frisse, moderne aantrekkelijke illustraties. Met een mooi blauw leeslint.

Oordeel:

Moderne, aantrekkelijke gezinsbijbel met korte verhalen en gebeden om elke dag uit voor te lezen en zo in een jaar de ‘hele bijbel’ door te zijn, voor kinderen van 5-8/9 jaar. Voor gebruik thuis of bij het overblijven op school.

AP

 

Koop dit boek bij je plaatselijke (christelijke) boekhandel

of

BESTEL ONLINE

 

Boekgegevens

Titel:

Bijbel in 1 jaar; 365 verhalen en gebedjes

Jaar van uitgave:

2015
2015

Aantal pagina’s:

496
496

Uitgeverij:

Solide
Solide

Prijs:

22.50
22.50

Deel deze recensie